5.11.2012

Air Mata & Erti Redha....




Lewat petang ini...air mata mama mengalir...kenapa?? Adakah kerana mama takut saat2 menantikan saat2 melahirkan anak kedua mama? Atau apakah sebenarnya yang mengganggu fikiran mama???


Mama sebenarnya sedang mengikuti kisah dua sahabat mama...yang kisah mereka bagi mama dalah kisah kekuatan insan yang bergelar anak, isteri dan ibu...kisah dua sahabat mama dari dua tempat berbeza, pertama rakan mama semasa di Sek Men Agama Chenor, dan yang ke dua adalah sahabat mama dari Universiti Islam Antarabangsa...dan kini kami sama2 dalam perjuangan sebagai guru pendidikan Islam j-QAF di temerloh, pahang...



Apa yang ingin mama kongsikan adlah tentang kesabaran, ketabahan dan redha mereka ketika ujian datang dariNYA...Allahuakbar...Tidaklah KAU menguji hamba-hambaMU melainkan kerana kasih sayangMU terhadap kami!



Kisah Sahabat Pertama (http://ruhulkifah.blogspot.com/)

~ Arwah suami beliau meninggal dunia ketika dalam perjalanan (tidak pasti pulang @ pergi) ke masjid...dan ketika itu sahabat mama ini sedang mengandungkan puteri sulungnya...Innalillah...semoga arwah di tempatkan di syurgaNYA! amin!

Kisah Sahabat Kedua
(http://hilma-mujahidahsolehah.blogspot.com/)

~ Arwah suami, ibu dan ayahnya meninggal dunia ketika sahabat mama ini baru 2 jam melahirkan anakanda keduanya (anakanda sulung beliau juga telah tiada)...Innalillah...semoga arwah2 di tempatkan di syurgaNYA! Amin!


SABAR + REDHA = HIKMAH



Dalam sebuah hadis qudsi dijelaskan bahawa Allah berfirman:

Barangsiapa yang tidak meredhai qadha-Ku dan tidak bersabar atas bencana yang Aku timpakan atasnya, maka carilah Tuhan selain dari pada-Ku" (HR Thabrani)







"Adakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak Diuji? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta (dalam keimanannya)" (Surah Al-Ankabut: 2-3)




"Bahawasanya Allah akan mencuba salah seorang kamu dengan sesuatu bencana (bala), sebagaimana seseorang kamu mencuba (menguji) emas dengan api. Maka di antara mereka ada yang keluar seperti emas asli iaitu mereka yang dilindungi dan dipimpin oleh Allah dari perkara syubhat dan ada di antara mereka yang keluar sebagai emas hitam (palsu) iaitu bagi mereka yang mendapat fitnah" (HR Thabrani)







No comments:

Post a Comment

Teguhkan diri ini dengan nasihatmu :)

S.A.Y.A.N.G K.A.M.U

Daisypath Anniversary tickers